Gratis verzending vanaf 80 €
Eigen kledinglijn beginnen

Een eigen kledinglijn beginnen in vier stappen

Dus jij wilt een eigen kledinglijn starten. Dat is een goed idee! Met je eigen kledinglijn kun je je creativiteit de vrije loop laten en tegelijkertijd geld verdienen. Er zijn zelfs mensen die er hun (dik belegde) boterham mee verdienen, dus het kan een hele leuke en lucratieve besteding van je tijd zijn.

Maar hoe pak je dat het beste aan, een eigen kledinglijn beginnen? Je zult ongetwijfeld gemerkt hebben dat er nogal wat bij komt kijken. Daarom leggen we in dit artikel uit welke 4 stappen je moet nemen om te starten.

1. Startkapitaal eigen kledinglijn

Bij een eigen kledinglijn beginnen komen natuurlijk kosten kijken. Dat geldt voor elk bedrijf dat je wilt opzetten, en een kledingbedrijf is hier geen uitzondering op. Maar hoe groot is het startkapitaal dat je nodig hebt om een kledinglijn te beginnen?

Het is moeilijk om hier één getal te noemen wat je op de bank moet hebben staan voordat je kunt beginnen. Er zijn veel verschillende factoren die beïnvloeden hoeveel geld je nodig hebt om te beginnen.

De kosten van ontwerpen

Laten we beginnen met het ontwerpen van de kledinglijn. Om kleding te verkopen, moet je goede ontwerpen hebben. Als je zelf niet super creatief bent, of weinig ervaring hebt met het maken van ontwerpen, dan is het een goed idee om hiervoor een professional in te schakelen. Een professionele grafisch ontwerper kan met jouw input goede ontwerpen maken die mensen mooi vinden en willen kopen. Hier zit echter wel een groot nadeel aan: de kosten.

Een professional inhuren kost nou eenmaal geld. En zoals bij veel dingen geldt: hoe beter de kwaliteit, hoe meer je moet betalen. Een goede ontwerper kan aardig in de papieren lopen, maar dat is waarschijnlijk niet iets dat je kunt gebruiken als je net begonnen bent. Gelukkig is er een alternatief.

Je kunt natuurlijk ook zelf je ontwerpen maken. Daarvoor hoef je tegenwoordig zeker geen Picasso meer te zijn. Er zijn online veel tools te vinden waarmee je makkelijk ontwerpen voor kleding kunt maken. Ook bij Omnishirt kun je zelf aan de slag en zelf T-shirts ontwerpen. Met deze online tool kun je zelf teksten, eigen afbeeldingen of zelfs vooraf ontworpen sjablonen op kleding laten bedrukken. Voor de ontwerpen zelf betaal je helemaal niks extra’s.

De kosten van de kledingstukken

Bij het opzetten van een eigen kledinglijn krijg je natuurlijk ook te maken met het produceren van de kleding. De kledingstukken moeten gefabriceerd worden en het ontwerp moet er op bedrukt worden. Ook hiervoor kun je weer uit twee opties kiezen: eentje die veel kost, en eentje die weinig investeringen vereist.

De eerste weg is om samen te werken met textielfabrieken. Vooral in landen als Portugal, Italië en Turkije vind je veel van deze fabrieken. Als je hiervoor kiest, weet dan wel dat je veel startkapitaal nodig zult hebben. Deze fabrieken zijn inet geïnteresseerd in kleine orders van maar een paar kledingstukken. Ze nemen alleen orders aan voor hele grote aantallen.

Als je niet veel kunt investeren, dan is er gelukkig een heel goed alternatief. Je kunt namelijk geld besparen en bestaande T-shirts bedrukken via onlinediensten zoals Omnishirt. Dit bespaart je veel geld, want je hoeft niet in hele grote aantallen te bestellen. Sterker nog, als je wilt kun je zelfs 1 T-shirt bestellen. Ook scheelt het je een hoop tijd. Je hoeft niet meer maandenlang over en weer te mailen en te bellen met een fabriek in het buitenland. Vaak vereist een samenwerking met zo’n fabriek ook enkele reisjes naar het bedrijf voor controles en dergelijke, wat natuurlijk ook geld kost.

Eigen kledinglijn beginnen
Een eigen kledinglijn beginnen? Dat doe je bij Omnishirt! Nu Ontwerpen

Kosten van een webshop opzetten

Om tegenwoordig als merk serieus genomen te worden, is een webshop een vereiste. Zonder webshop gaat het lastig worden om de kleding verkocht te krijgen.

Ook hier kun je weer veel of weinig geld aan kwijt zijn. Zo kun je een gerenommeerde design agency in de arm nemen om een op maat gemaakte webshop te bouwen voor je kledinglijn. Je weet dan zeker dat je een prachtige webshop krijgt die goed werkt en veel verkopen kan opleveren. Logischerwijs gaat dit een hoop geld kosten. Een design agency heeft meerdere mensen in dienst van wie de salarissen betaald moeten worden. Ook de kosten van het pand waar het bedrijf in zit, worden doorberekend aan de klanten.

Een veel goedkopere weg is om zelf een webshop te bouwen. Tegenwoordig is dat helemaal niet ingewikkeld meer. Er zijn online veel softwarepakketten beschikbaar waarmee je, bij wijze van spreken, binnen een paar klikken een webshop online hebt staan. Dat kost je alleen je eigen tijd en een paar tientjes per maand.

Al met al kan het benodigde startkapitaal voor een eigen kledinglijn dus erg uiteenlopen. Je kunt zelf goed bepalen hoeveel alles gaat kosten. Wil je alles helemaal uniek laten maken en ontwerpen, dan kun je zo tienduizenden euro’s kwijt zijn. Neem je genoegen met kant-en-klare kledingstukken en software, dan heb je aan een paar honderd tot duizend euro genoeg om te beginnen.

2. Het idee achter je kledinglijn

Zoals je vast al weet, bestaan er al heel veel kledingmerken. Als je een dagje in de stad rondloopt, kun je zo meer dan honderd verschillende merken tegenkomen. Al die bestaande kledingmerken hebben al hun plekje in de markt veroverd. Mensen weten van het bestaan af en moeten overtuigd worden om kleding van een ander merk te kopen.

Daarom is het belangrijk om een uniek idee achter je eigen kledinglijn te hebben. Gewoon klakkeloos na-apen wat anderen doen, dat gaat niet werken. Hoe positioneer je je merk zodat het een uniek plekje in de markt kan krijgen?

Dat doe je allereerst door te bepalen voor wie het merk in de eerste instantie bedoeld is. Dat betekent niet dat alleen die groep mensen jouw kledinglijn mag kopen. Wel betekent het dat je alleen denkt aan de behoeften van die ene groep waar je je op richt, en behoeften van anderen groepen negeer je. Zo’n groep waar je je productaanbod op afstemt, noem je je target audience.

Wanneer je je target audience bepaald hebt, ga je kijken wat de behoeften van deze groep zijn. Vervolgens ga je bedenken hoe je op deze behoeften in kunt spelen. Neem als voorbeeld van een target audience bouwvakkers. Misschien is een behoefte van bouwvakkers om op te vallen door middel van felle kleuren (veiligheid), maar ook om minder te zweten in de hete zomerzon. Een voorbeeld van een product dat zou aansluiten op deze doelgroep is een neon-geel sportshirt.

Dit wil niet zeggen dat je alleen kleding voor bouwvakkers kunt maken, maar gebruik het voorbeeld vooral om tot een uniek idee voor een kledinglijn te komen.

3. De kleding laten maken

Als je een goed en uniek idee hebt bedacht voor je eigen kledinglijn, dan is het misschien nog een goed idee om eens naar de mening van vrienden en familie te vragen. Misschien is er iets wat je over het hoofd hebt gezien. Of misschien vind jij iets heel erg tof, maar vinden andere mensen het maar helemaal niets. Goed onderzoek doen voordat je groot voorraad gaat inkopen kan wel eens een hele grote en dure fout voorkomen.

Als je het idee rond hebt en mensen uit je target audience lijken het leuk te vinden, dan is het tijd voor de volgende stap: de kleding laten maken.

Zoals we eerder al noemden heb je verschillende opties om de kleding voor je kledinglijn te laten maken. Veel ondernemers wijken uit naar landen als Portugal en Turkije om samen met fabrikanten rond de tafel te gaan en unieke kledingstukken te laten maken. In die landen is de textielindustrie booming business en wordt er bovendien prima Engels en soms zelfs Nederlands gesproken.

Het nadeel van deze aanpak is, zoals eerder genoemd, dat de kosten hoog op kunnen lopen. De fabrikant moet speciaal voor jou een productielijn opzetten, en dat kost tijd en geld. Bovendien laat de fabrikant je waarschijnlijk eerst alleen hele grote hoeveelheden afnemen, waar je misschien op dit moment het geld nog helemaal niet voor hebt. Tenslotte is het een langzaam proces om from scratch kleding te ontwikkelen met een fabrikant. Het liefst was je natuurlijk gisteren al begonnen!

Een andere optie is om, zeker in de beginfase, het fabriceren en bedrukken van de kleding uit te besteden aan een online printbedrijf. Deze bedrijven bieden een assortiment aan van kledingstukken waarop zij jouw eigen ontwerpen kunt laten bedrukken. Je hebt dan zelf minder inspraak op de eigenschappen van de kledingstukken zelf, maar wat betreft het ontwerp heb je nog steeds heel veel vrijheid.

Omnishirt is een bedrijf dat dit voor je kan regelen. We hebben een heel ruim assortiment van T-shirts, hoodies, petjes en nog veel meer. Bij ons kun je zelfs mondkapjes en mokken laten bedrukken. We doen dit al jaren en zijn hierdoor specialist geworden in het bedrukken van hoge kwaliteit kleding.

Wil je bijvoorbeeld een trui bedrukken voor je eigen kledingmerk? Dan kun je dat op onze website regelen. Je hebt de keuze uit verschillende kledingstukken en je kunt gebruik maken van de online ontwerptool. Hiermee kun je gemakkelijk jouw ontwerp uploaden en laten printen op de kleding, of teksten en afbeeldingen toevoegen op de website.

4. Je eigen kledinglijn starten en verkopen

Oke, dus je hebt een idee bedacht voor de kledinglijn, je hebt de kleding laten maken, en nu? Nu is het tijd voor het echte werk: de kledinglijn starten en beginnen met verkopen!

Een webshop opzetten

Zoals we eerder al noemden is het essentieel om een webshop op te zetten voor je eigen kledinglijn. Vroeger was dat erg ingewikkeld en moest er veel voor geprogrammeerd worden. Je kon dat toen het beste uitbesteden aan een professional die er verstand van had.

Tegenwoordig is het makkelijker dan ooit om een eigen webshop voor je kledinglijn op te zetten. Je kunt met tools als Shopify en WooCommerce super gemakkelijk een eigen webshop aanmaken. Bij wijze van spreken kun je met een paar muisklikken klaar zijn om te gaan verkopen. Er komt natuurlijk nog wel meer bij kijken, maar binnen een dag kun je zeker wel een werkende webshop online hebben staan. Vervolgens upload je afbeeldingen van de kledingstukken en voeg je omschrijvingen toe aan de producten. Je kunt zelf je prijzen bepalen en met een paar klikken staan de producten online.

De kosten van software om een webshop op te zetten zijn erg laag. Vaak betaal je maar een paar tientjes per maand. Hiervoor heb je dus geen groot startkapitaal nodig. Met een paar honderd euro heb je genoeg om een heel jaar je webshop te betalen.

Dus, je hebt je kleding besteld, je webshop opgezet en gevuld met je producten. Tijd om geld te verdienen, toch?

Niets is echter minder waar. Het is één ding om je producten online te zetten, maar het is een heel ander spelletje om mensen zover te krijgen om de kleding ook daadwerkelijk te gaan kopen. Het grootste probleem is dat er al miljoenen websites bestaan op de wereld. Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw website vinden en een aankoop gaan doen?

Gratis promotie op social media

Om mensen naar je website te krijgen, kun je gebruik maken van social media. Maak een account aan voor je eigen kledinglijn en upload een aantal foto’s en video’s. Beperk jezelf niet tot één platform, maar maak gelijk accounts aan op alle platforms. Denk dan aan Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, etc. Zo zorg je er niet alleen voor dat je meer mensen bereikt, maar nu kunnen anderen jouw merknaam niet meer in beslagnemen op de socials. Dat is belangrijk, want je wilt bijvoorbeeld niet dat mensen een nepaccount opzetten met jouw merknaam.

Als je de accounts hebt aangemaakt, dan is het tijd om content te uploaden. Maak gebruik van zowel foto’s als video’s om je accounts interessant te maken om naar te kijken. Zorg er altijd voor dat alles er gelikt uitziet, want dit social media profiel is nu een visitekaartje van je kledinglijn. Vraag aan een aantal vrienden of ze je account kunnen volgen, en of ze het misschien door kunnen sturen naar wat andere vrienden. Als je consistent blijft posten zal het aantal volgers en dus het aantal bezoekers van je website groeien.

Je hoeft niet stil te zitten en af te wachten tot je accounts gaan groeien. Zo kun je reacties plaatsen onder berichten van accounts die zich richten op dezelfde doelgroep als jouw merk. Verkoop je bijvoorbeeld hoodies voor wintersporters? Dan kun je proberen leuke reacties achter te laten onder posts van accounts die bekend zijn onder wintersporters. Zo zijn er genoeg accounts die toffe filmpjes van snowboardtricks online plaatsen. Als je onder veel van deze filmpjes een reactie plaatst vanaf jouw accounts, dan zullen er vanzelf meer mensen op je account klikken en je (hopelijk) gaan volgen!

SEO en SEA

Andere manieren van je website promoten die vaak gebruikt worden zijn SEO en SEA. Over deze onderwerpen zouden hele boeken geschreven kunnen worden, dus in dit artikel houden we het kort.

SEO houdt in dat je je website optimaliseert zodat hij verschijnt als mensen zoeken op bepaalde woorden in Google. Bij SEA betaal je Google om jouw website bovenaan de zoekresultaten te laten zien. Deze twee vormen van marketing kunnen veel tijd en geld kosten, maar tegelijkertijd veel omzet opleveren (als je het goed doet).

SEO kun je in principe zelf doen. De enige investering die je dan doet is de tijd die je erin steekt om het te leren en uit te voeren. Het is vaak echter verstandiger om dit uit te besteden. Zo bespaar je niet alleen een hele hoop tijd, maar je weet ook zeker dat de werkzaamheden goed uitgevoerd worden en door iemand die verstand van zaken heeft. Dit is echter vaak niet goedkoop. Je bent minimaal een paar honderd euro per maand kwijt, maar dit kan oplopen tot een paar duizend euro per maand.

SEA is ook iets wat je zelf kunt doen, maar gratis is het nooit. Voor advertenties in de zoekmachines moet je altijd geld betalen. Je rekent hierbij af per klik. Je kunt zoveel of zo weinig uitgeven als je zelf wilt, maar een bepaald minimumbudget is wel nodig om resultaten te kunnen zien. Vanaf zo’n 500 euro per maand wordt het interessant om SEA in te zetten voor de verkoop van jouw eigen kledinglijn.

Betaalde promotie op social media

Nog even terug naar social media. Naast gratis promotie kun je hier ook betalen voor promotie. Zo krijg je sneller je merk onder de aandacht, wat kan leiden tot meer verkopen. Hoe betaal je voor promotie van je kledingmerk op social media?

De ene manier is om de eigenaren van grote accounts te benaderen en te vragen of ze tegen betaling je merk willen promoten op hun account. Bedenk wel dat deze manier van promoten niet goedkoop is en geen garanties met zich meebrengt. Bekende influencers vragen vaak grote bedragen voor een betaalde promotie. Bovendien weet je pas achteraf of jouw merk goed aansluit op het publiek van de influencer.

De andere manier van betaalde promotie is het kopen van advertenties op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Veel eigenaren van webshops maken hier gebruik van omdat je tegen redelijk lage kosten aardig wat verkopen kunt realiseren. Als je aanbod goed is en je goede advertenties weet te maken, dan is het goed mogelijk om hier winst mee te maken.

Als je Facebook advertenties koopt, dan kun je aangeven dat je verkopen wilt realiseren tegen een zo laag mogelijk bedrag per verkoop. Als je de advertenties een tijdje laat lopen en de data bekijkt, dan zie je tegen wel gemiddeld bedrag de advertenties verkopen weten te realiseren. Als dit bedrag laag genoeg is om winst te maken, dan heb je mazzel en kun je de advertenties meer budget toewijzen. Als dit bedrag te hoog is, dan kun je dit vaak met bepaalde optimalisaties omlaag krijgen.

Vrienden en familie vertellen over je merk

In de eerste weken van het bestaan van je eigen kledinglijn zal het waarschijnlijk nog niet storm lopen met de bestellingen. Een makkelijke manier om in die tijd toch wat verkopen te realiseren, is om vrienden en familie over je merk te vertellen.

De kans is groot dat je kennissen al eens gehoord hebben over jouw kledinglijn. In de opstartfase heb je ze waarschijnlijk vast wel eens verteld over je plannen en ideeën. Daarom is het leuk om ze, nu het merk online en beschikbaar is, te laten zien dat het je gelukt is om het allemaal op te zetten. Grote kans dat er wel iemand iets van je wil bestellen.

Vrienden en familie vertellen over je merk is ook een mooie manier van gratis promotie krijgen. Wanneer je iemand met wie je close bent vertelt over je merk, dan is de kans dat deze persoon dit weer doorvertelt aan de mensen die hij of zij kent. Die mensen vertellen het misschien ook weer door, enzovoort. Vrienden en familie vertellen over je merk kan dus zorgen voor een sneeuwbaleffect, wat misschien wel tot je eerste paar bestellingen kan leiden.

Conclusie

Zoals je wellicht gemerkt hebt, kan het veel werk zijn om een eigen kledinglijn te beginnen. Als je gaat praten met fabrikanten, ontwerpers en digitale agencies, dan ben je zo maanden verder en tienduizenden euro’s armer. Uiteraard hoeft dat geen probleem te zijn als je het echt serieus aan wilt pakken en je het volste vertrouwen hebt in je idee. Wil je echter meer hobbymatig een kledinglijn beginnen, of beginnen met een kleiner startkapitaal, dan moet je kijken naar andere opties.

Heb je niet zoveel geld en tijd, dan kun je het beste het bedrukken van de kleding uitbesteden aan een gespecialiseerd bedrijf. Dit kan je veel geld en tijd schelen. Bij Omnishirt doen we dit elke dag voor onze klanten en helpen we je hier graag bij verder. Klik hieronder om op onze website je kleding te ontwerpen en te laten bedrukken. Je hebt dan binnen enkele dagen de kleding voor je eigen kledinglijn al in huis.

Eigen kledinglijn starten
Een eigen kledinglijn beginnen? Dat doe je bij Omnishirt! Nu Ontwerpen